اکبـر عبـدی، سوژه جدیـد فیلم رضا عـطاران


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 9 بهمن 1390
بازدید : 1390
نویسنده : امیرحسین

 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

اکبر عبدی در فیلم "خوابم می‌آد" ساخته رضا عطاران


نامش اكبر است و نام خانوادگی او عبدی. متولد ۴ شهریور ۱۳۳۷ در محله نازی آباد تهران است و پدر و مادر او مهاجرینی از روستای آقاباقر در حومه شهر اردبیل هستند. شاید روزی كه به دنیا آمد پدر و مادرش هیچ‌گاه فكر نمی‌كردند او یكی از تاریخ‌سازان سینمای ایران شود، اما او شد ... او در نسل جدید بازیگران پس از انقلاب پیش‌قراول محبوبیت بود. محبوبیت این بازیگر خوب سینمای ایران تا جایی پیش رفت كه آوازه‌اش جهانی شد. فیزیك بدن و نوع گفتار او در نقش‌هایی كه ایفاء می كرد و همچنین حركات زیبایی كه به صورت خود در نقش‌هایش می‌داد، باعث شد كه خیلی زود در ذهن ایرانیان بنشیند و از خاطرشان محو نشود.

اکبر عبدی پیشکسوت حرفه ای سینما، تئاتر و تلوزیون ایران همواره برای مردم سرزمین ایران مایه افتخار بوده و خواهد بود. کارنامه هنری وزین اکبر عبدی باعث شده تا امروز جایگاه او در نزد مردم ایران در تراز یکی از بهترین هنرمندان سینما و تلویزیون باشد. با نگاهی به کارنامه هنری اکبر عبدی خاطرات زیادی در ذهن ها زنده می شود ... عبدی كه از سال 1363 به طور جدی در آثار به یادماندنی و مهمی در عرصه سینما و تلویزیون بازی كرده، یكی از حوزه هایی كه این بازیگر كهنه كار علاقه شدیدی به آن نشان داده تئاتر است؛ "از خاك تا افلاك"، "اكبر آقا اكتور تیاتر" و "پنجره فولاد" سه نمایشی هستند كه عبدی به عنوان بازیگر یا كارگردان در آنها حضور داشته است.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


اكبر عبدی سالیان سال با ایرانیان همراه است، چه در جعبه جادویی تلویزیون و چه در پرده سینماها... در هر نقشی كه به وی سپرده می‌شود، خاطره‌آفرینی می‌كند، اما حالا در 74 سالگی‌اش، گرد سپیدی تقریبا بر روی موهایش نشسته است. سال‌ها چقدر زود می‌گذرد، همین دیروز بود كه وی را در مجموعه (باز هم مدرسم دیر شد)، دیده بودیم. یا در سال 3631 بازی در محله برو و بیا... از تلویزیون آغاز كرد و خیلی زود استعدادهایش را به رخ همگان كشید. زمانی كه در (اجاره‌نشین)های داریوش مهرجویی در سال 5631 ایفای نقش كرد، در میان سینمایی‌ها هم جایی برای خود باز كرد. (ای ایران) هم یكی از فیلم‌های خوب اوست كه خودش بازی در آن را خاطره‌انگیز معرفی می‌كند. اوج هنر او را باید در (هنرپیشه) محسن مخملباف دانست، چه بسا كه پیش از آن (دزد عروسك‌ها) را بازی كرد، اما شاه‌گل هنر او (مادر) علی حاتمی بود. شاید تا پیش از بازی در (مادر) اهالی فن و منتقدین اكبر عبدی را در ژانر طنز می‌پسندیدند و بر این عقیده بودند كه وی تنها در نقش‌های طنز هنرمند قابلی است، اما (عبدی) با بازی در این نقش نشان داد كه استعدادش فراتر از آن است كه اهالی سینما فكر می‌كنند. (آدم برفی) دیگر فیلمی بود كه بیننده با دیدن هنرنمایی عمواكبر سینمای ایران به وجد ‌آمد و سرانجام ایرانی‌ها با دیدن آخرین هنرنمایی او در اخراجی‌ها، یك‌بار دیگر به استعداد درخشان وی آفرین گفتند و او را ستودند.

نوشتن درباره عبدی آسان نیست، چرا كه باید مطلبی به رشته تحریر در آورد كه لایق او باشد؛ لایق مردی كه خوشی‌هایش را با ایرانیان تقسیم كرده و سال‌های سال برای شادی آنها زحمت كشیده و عمر خود را در این راه صرف كرده است. گذر در زندگی او كه در ادامه مطالب این ایمیل خواهید خواند، نكاتی حایز اهمیت را با خود به همراه دارد. زندگی مردی كه از هیچ آغاز كرد. از كارگری در آهن‌فروشی و كار در تراشكاری و قالب‌سازی و رسیدن به قله هنر ایران... او نمونه‌ای از صبر و تلاش یك مرد ایرانی است كه فعل (خواستن، توانستن است) را به درستی صرف كرد. نگاهی به زندگی او می‌تواند الگویی باشد برای جوانان این مرز و بوم... 

 فیلم‌های سینمایی:

جنجال بزرگ (۱۳۶3) (سیاوش شاکری)، مردی که موش شد (۱۳۶4) (احمد بخشی)، مأموریت (۱۳۶5) (حسین زندباف)، اجاره نشین‌ها (۱۳۶5) (داریوش مهرجویی)، غریبه (۱۳۶6) (رحمان رضایی)، گراند سینما (۱۳۶7) (حسن هدایت)، مادر (۱۳۶8) (علی حاتمی)، ریحانه (۱۳۶8) (علیرضا رئیسیان)، دزد عروسک‌ها (۱۳۶8) (محمدرضا هنرمند)، ای ایران (۱۳۶8) (ناصر تقوایی)، سفر جادویی (۱۳۶۹) (ابوالحسن داوودی)، در آرزوی ازدواج (۱۳۶۹) (اصغر هاشمی)، ناصرالدین شاه آکتور سینما (۱۳۷0) (محسن مخملباف)، مدرسهٔ پیرمردها (۱۳۷0) (سیدعلی سجادی)، سیرک بزرگ (۱۳۷0) (اکبر خواجویی)، دلشدگان (۱۳۷0) (علی حاتمی)، هنرپیشه (۱۳۷1) (محسن مخملباف)، روز فرشته (۱۳۷2) (بهروز افخمی)، سفر بخیر (۱۳۷۳) (داریوش مؤدبیان)، رویای نیمه شب تابستان (۱۳۷۳) (داریوش مؤدبیان)، تحفهٔ هند (۱۳۷۳) (محمدرضا زهتابی)، آقای شانس (۱۳۷۳) (رحمان رضایی)، آرزوی بزرگ (۱۳۷۳) (خسرو شجاعی)، آدم برفی (۱۳۷۳) (داوود میرباقری)، یک داستان واقعی (۱۳74) (ابوالفضل جلیلی)، مرد آفتابی (۱۳74) (همایون اسعدیان)، پاکباخته (۱۳74) (غلامحسین لطفی)، عشق گمشده (۱۳75) (شهرام اسدی)، شب روباه (۱۳75) (همایون اسعدیان)، پنجه در خاک (۱۳76) (ایرج قادری)، بدلکاران (۱۳76) (مهدی صباغ زاده)، چشم عقاب (۱۳77) (شفیع آقامحمدیان)، جنگجوی پیروز (۱۳77) (مجتبی راعی)، دارا و ندار (۱۳78) (فریدون حسن پور)، علی و دنی (۱۳79) (وحید نیکخواه آزاد)، نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ (۱۳۸0) (ابوالحسن داوودی)، تارزن و تارزان (۱۳۸0) (علی عبدالعلی زاده)، کفش‌های جیرجیرک دار (۱۳۸۱) (شاپور قریب)، هدف اصلی (۱۳۸5) (قدرت اله صلح میرزایی)، گوشواره (۱۳۸5) (وحید موسائیان)، قاعدهٔ بازی (۱۳۸5) (احمدرضا معتمدی)، اخراجی‌ها (۱۳۸5) (مسعود ده‌نمکی)، مظفرنامه (۱۳۸6) (محمدرضا ورزی)، کلاغ پر (۱۳۸6) (شهرام شاه حسینی)، تسویه حساب (۱۳۸6) (تهمینه میلانی)، نظام از راست (۱۳۸۷) (محمدرضا ورزی)، دلداده (۱۳۸۷) (قدرت اله صلح میرزایی)، در شب عروسی (۱۳۸۷) (رضا قهرمانی)، کیش و مات (۱۳۸۷) (جمشید حیدری)، اخراجی‌ها ۲ (۱۳۸۷) (مسعود ده‌نمکی)، چشمک (۱۳۸۷) (جهانگیر جهانگیری)، افراطی‌ها (۱۳۸۸) (جهانگیر جهانگیری)، زمهریر (۱۳۸۸) (علی روئین‌تن)، شرط اول (۱۳۸۸) (مسعود اطیابی)، مستخدم (۱۳۸۸) (اکبر عبدی)، مصادره (۱۳۸۹) (ایرج قادری)، اخراجی‌ها ۳ (۱۳۸۹) (مسعود ده‌نمکی)

 سریال‌های تلویزیونی:

مجموعه محلهٔ برو بیا(رضا ژیان)، مجموعه محلهٔ بهداشت(رضا ژیان)، مجموعه مثل‌آباد(رضا ژیان)، مجموعه باز هم مدرسم دیر شد، مجموعه امام علی(1370) (داود میرباقری)، مجموعه راه سوم(1377) (قاسم جعفری)، مجموعه هتل پیاده رو، مجموعه زیر آسمان شهر(1381) (سری سوم، مهران غفوریان)، مجموعه در چشم باد(1382-1388) (مسعود جعفری جوزانی)، مجموعه سالهای مشروطه(1388) (محمدرضا ورزی)، مجموعه معصومیت از دست رفته (داوود میر باقری)

 جشنواره ها و جوایز:


- برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از هشتمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "مادر" در سال 1368
- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از یازدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "هنرپیشه" در سال 1371
- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از هفدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "جنگجوی پیروز" در سال 1377
- کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از بیستمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم "نان و عشق و موتور هزار" در سال 1380
- کاندید تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از ششمین جشن خانه سینما برای بازی در فیلم "نان و عشق و موتور هزار" در سال 1381
- بهترین بازیگر نقش مکمل مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای بازی در فیلم "نان و عشق و موتور هزار" در سال 1381
- بهترین بازیگر نقش اول مرد سال به انتخاب نویسندگان و منتقدان سینمایی برای بازی در فیلم "آدم برفی" در سال 1377


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


ناگفته نماند یکی از آثاری که برای همیشه از این هنرمند در ذهن مردم ایران خواهد ماند فیلم سینمایی آدم برفی است، فیلمی که در آن اکبر عبدی با یک ظاهر کاملا متفاوت (زنانه) و گریم عجیب ظاهر شد.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.net


او در این فیلم در نقش یک زن به بازی پرداخت و حضور یک مرد (اکبر عبدی) در نقش یک زن با بازی استادانه او از عوامل موفقیت این پروژه سینمایی به شمار می رفت و هنوز که هنوز است بسیاری از آن فیلم به عنوان یکی از بهترین آثار سینمایی در دهه 70 یاد می کنند.


گروه اینترنتی پرشیـن استار | www.Persian-Star.org


اما با شروع دهه 90 رضا عطاران اولین تجربه کارگردانی خود را کلید زد. او در اولین تجربه خود اکبر عبدی را در لیست اولین بازیگران منتخب خود قرار داده و برای او در این فیلم نیز نقش یک زن را در نظر گرفته است تا بتواند تجربه موفقیت آمیز دهه 70 را یکبار دیگر با بازی اکبر عبدی تکرار کند.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


حال باید دید که اکبر عبدی پس از گذشت حدود 17 سال از تجربه آدم برفی یکبار دیگر می تواند نقش آفرینی بی بدیلی از خود به نمایش گذارد و همواره جایگاه هنری خود را که با سال ها مشقت به دست آورده است حفظ کند ؟


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


به نقل از بانی فیلم؛ نام ابتدایی فیلم رضا عطاران "هیچ کس فرشته نیست" بود، اما بعداً در مرحله فیلمبرداری دست‌اندرکاران پروژه نام فیلم را به "رضا هرگز نمی‌خوابد" تغییر دادند، اما در چند روز گذشته شنیدیم این فیلم با عنوان "خوابم می‌آد" در جشنواره فیلم فجر شرکت خواهد کرد. ساخت موسیقی این فیلم توسط حمید صدری به پایان رسیده و فرامرز ابوالصدق مشغول آخرین مراحل صداگذاری و میکس فیلم است. همزمان تروکاژهای "خوابم می‌آد" توسط علی جوکار‌نراقی انجام می‌شود و طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا چند روز دیگر نسخه نهایی فیلم به لابراتوار می‌رود.




:: موضوعات مرتبط: دنیای بازیگران , ,
:: برچسب‌ها: اکبـر عبـدی سوژه جدیـد فیلم رضا عـطاران , اکبر عبدی , رضا عطاران ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز از همه جا و آدرس iranianblog.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com