فشارخون


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 25 اسفند 1390
بازدید : 811
نویسنده : امیرحسین

این روزها عبارت "فشار خون" مساوی با فشارخون بالاست و مدام از مضرات فشارخون بالا وراههای پیشگیری ودرمان ومقابله با آن می شنویم.در مقوله فشار خون بسیار کم پیش می آید که جایی درباره فشار خون پایین مطلبی بخوانیم یا بشنویم.اکثر مردم درباره فشار خو ن بالا اطلاعاتی دارند و آمار مبتلایان به پرفشاری خون هم بالاست واین افراد با افسوس می گویند که کاش بهره هوشی شان هم به اندازه فشار خونشان بالا بود !!ولی چرا درباره فشارخون پایین چیزی نمی شنویم؟آیا فشار خون پایین داشتن برای سلامتی خطرناک نیست؟ پاسخ این است که داشتن فشار خون پایین به اندازه فشار خون بالا برای بدن مضر نیست ولی با این حال درباره کسانی که فشار خون پایین دارند ملاحظاتی وجود دارد.معمولا این افراد احساس گیجی دارند ومی گویند که چشمانشان سیاهی می رود وبعضی از آنها نیز که فشارخونشان افت زیاد دارد ممکن است غش کنند.به علاوه فشار خون پایین ممکن است باعث حالت تهوع،احساس سرما،خستگی،اشکال در تمرکز و استدلال شود.این افراد معمولا پوستی عرق کرده وچسبناک دارند.این نشانه ها به خودی خودخطرناک نیستند وزندگی فرد را تهدید نمی کنند ولی کسانی که فشار خونشان پایین است از خطر غش کردن های ناگهانی باخبرند و می دانند که اگر گاه وبی گاه در موقعیت های مختلف غش کنند چه عواقبی ممکن است انتظارشان را بکشد.به علاوه این حالت در زندگی اجتماعی آنها هم تاثیر منفی می گذارد.بعضی ازاین افراد به خاطر این مشکل دچار افسردگی می شوند چراکه ممکن است دیگران به خاطر غش کردن های آنها سرزنششان کنند یا از جمع طرد شوند.به علاوه خستگی حاصل از فشار خون پایین هم می تواند مخل انجام فعالیت های طبیعی آنها شود .
درحالی که باور براین بوده که کم فشاری خون هم مانند پر فشاری خون می تواند ارثی باشد،پزشکان دریافته اند که عده افرادی که فشار خونشان 12 روی 8 میلی متر جیوه است هم چندان کم نیست .اگر کسی فشار خونش به طور مداوم در حدود 5/11 روی 5/7 میلی متر جیوه باشد فشار خونش پایین است.ورزشکاران وکسانی که به طور مرتب ورزش می کنند معمولا فشار خونی در این حدود دارند.بیشتر پزشکان عقیده دارند تا زمانی که فشار خون پایین در زندگی فرد ایجاد اشکال نکرده است لازم نیست برای تغییر این وضعیت مداخله پزشکی صورت گیرد.
فشار خون پایین هر فرد را متفاوت از دیگری تحت تاثیر قرار می دهد.مثلا اگر کسی علاوه برفشار خون پایین کم خونی هم داشته باشد واز یک اختلال خوردن هم رنج ببرد،این فشار خون پایین برایش خطرناک خواهدبود چراکه خون به میزان کافی به قلب واندام هایش نمی رسد.گاهی اوقات خستگی حاصل از فشار خون پایین در انجام کارهای روزمره فرد ایجاد اشکال می کند و او نمی تواند از توانایی هایش به طور کامل استفاده کند.یا این که مرتب غش می کند ودر این غش کردن ها خطر شکستگی سر واندام ها وجود دارد واین مشکل برای کسانی که تنها زندگی می کنند بیشتر اهمیت دارد.
 
داشتن این گونه علایم ممکن است به حملات هراس(حملات پانیک) منجر شود یا فرد به اختلال ترس از فضاهای باز(آگروفوبیا)دچار گردد.چرا که آنها زمانی که از خانه بیرون می روند مدام در ترس واضطراب هستند که مبادا غش کنند وبدون همراهی کسی اتفاق ناگواری برایشان رخ دهد ومدام استرس دارند که حمله بعدی کی خواهد بود.
اگر شما هم فشار خون پایین دارید و مرتب این علایم را تجربه می کنید،باید با پزشکتان مشورت کنید.او به شما توصیه هایی خواهد کرد تا با تغییر سبک زندگی فشارخونتان بیشتر شود.مثلا این که روزانه مقدار بیشتری آب بخورید یا میزان نمک مصرفی تان را بیشتر کنید.در موارد بسیار شدید هم پزشک دارو تجویز می کند.با وجودی که فشار خون پایین به اندازه فشار خون بالا برای سلامتی خطر ندارد ولی شما باید بدون ترس از غش کردن بعدی یا بدون سرگیجه وخستگی مزمن از زندگی تان لذت ببرید

 

عوارض

فشار وارد شده بر دیواره ی عروق ناشی از فشار خون بالا می تواند منجر به آسیب بر دیواره عروق و یا سایر ارگان های بدن شود. هرچه فشار خون بالاتر باشد و به مدت طولانی کنترل نشود، آسیب های جدی تری به دنبال دارد.

فشار خون بالای غیر کنترل شده می تواند منتهی به موارد زیر شود:

* آسیب به عروق

آسیب به عروق موجب سخت و ضخیم شدن شریان ها (آترواسکلروزیس) می شود که می تواند منتهی به سکته، حمله قلبی و یا سایر عوارض شود.

* اتساع موضعی شریان ها

افزایش فشار خون منجر به ضعیف و متورم شدن عروق می شود و اتساع شریانی شکل می گیرد. اتساع شریانی نیز تهدید کننده زندگی است.

* نارسایی قلبی

در نتیجه ی پمپاژ خون با فشار بالا در عروق، ماهیچه قلب ضخیم خواهد شد. نهایتاً ماهیچه ضخیم شده قلب به سختی خون کافی برای برآورد نیازهای بدن را پمپاژ می کند که می تواند منتهی به نارسایی قلبی شود.

* پارگی عروق خونی مغز

فشار خون بالا در شریان ها منتهی به کاهش جریان خون در مغز و یا پارگی عروق خونی در مغز و نهایتاً سکته مغزی می شود.

* تنگ و باریک شدن عروق خونی کلیه

که می تواند از عملکرد طبیعی کلیه ها جلوگیری کند.

* ضخیم شدن، باریک شدن و یا پارگی عروق خونی چشم ها

که منتهی به از دست دادن بینایی می شود.

* سندرم متابولیک

این سندرم شامل گروهی از نارسایی های متابولیکی بدن است که عبارت هستند از افزایش اندازه ی دور کمر، تری گلیسرید بالا، HDL (کلسترول خوب) پایین، فشار خون بالا و سطوح بالای انسولین. چنان چه شما دچار فشار خون بالا هستید، احتمال ابتلا به دیگر اجزای سندرم متابولیک در شما وجود دارد. هرچه مبتلا به اجزای بیش تری از سندرم متابولیک باشید ریسک بالاتری از ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و یا سکته در شما وجود دارد.

* اختلال در یادگیری و حافظه

فشار خون بالای کنترل نشده توانایی فکر کردن، به خاطر آوردن و یادگیری را تحت تاثیر قرار می دهد. اختلال در به خاطر آوردن و یا یادگیری در افراد مبتلا به فشار خون بالا معمول است.


آمادگی های لازم جهت جلسه ویزیت با پزشک

آمادگی خاصی برای چک کردن فشار خون لازم نیست. یک لباس آستین کوتاه بپوشید تا دستبند فشار سنج به راحتی به دوره بازوی شما بسته شود.

از آن جایی که دریافت برخی داروها مانند داروهای سرماخوردگی، قرص های جلوگیری از بارداری و غیره منجر به افزایش فشار خون می شوند، توصیه آن است که لیستی از داروها و مکمل هایی که دریافت می کنید را تهیه و برای جلسه ویزیت خود به همراه ببرید. حتی اگر فکر می کنید مصرف داروی خاصی منجر به افزایش فشار خون شما می شود آن را بدون مشورت با پزشک خود قطع نکنید.

تست ها و تشخیص

فشار خون توسط یک فشار سنج مشتمل بر یک دستبند قابل تورم و یک صفحه مدرج اندازه گیری می شود. فشار خون اندازه گیری شده بر حسب میلی متر جیوه (mm Hg) می باشد و شامل دو عدد می شود. اولین عدد و یا عدد بالاتر فشاری را اندازه می گیرد که قلب شروع به ضربان می کند(فشار سیستولیک)، دومین عدد و یا عدد پایین تر، فشار موجود در شریان را در بین ضربان ها اندازه گیری می کند(فشار دیاستولیک).

فشار خون های اندازه گیری شده به گروه های زیر تقسیم بندی می شوند:

* فشار خون نرمال

فشار خون پایین تر از 80/120 میلی متر جیوه، نرمال می باشد. برخی از پزشکان فشار خون 75/115 را به عنوان میزان اپتیمال توصیه می کنند. هنگامی که فشار خون به بیش از 75/115 میلی متر جیوه افزایش می یابد، ریسک بیماری قلب و عروق نیز شروع به افزایش می کند. 

* مرحله ی پیش از فشار خون بالا

این مرحله به فشار سیستولیک بین 120 تا 139 میلی متر جیوه و یا فشار دیاستولیک بین 80 تا 89 میلی مترجیوه گفته می شود. این مرحله در صورت عدم کنترل به مرور زمان بدتر خواهد شد. ابتلا به این مرحله به مدت 4 سال، درحدود یک سوم از بزرگسالان سنین 35 تا 64 سال و در حدود نیمی از بزرگسالان بالای 65 سال را دچار فشار خون بالا خواهد کرد.

* فشار خون بالای مرحله اول

فشار خون سیستولیک 140 تا 159 میلی متر جیوه و فشار دیاستولیک 90 تا 99 میلی متر جیوه را فشار خون بالای مرحله اول می نامند.

* فشار خون بالای مرحله دوم

فشار سیستولیک 160 میلی متر جیوه و یا بالاتر و فشار خون دیاستولیک 100 میلی متر جیوه و بالاتر را پُرفشاری خون مرحله دوم می نامند که شدید ترین نوع فشار خون بالا است.

هردو عدد خوانده شده در اندازه گیری فشار خون مهم هستند ولی بعد از سن 50 سالگی اندازه گیری فشار سیستولیک با اهمیت تر است. فشار خون بالای سیستولیک زمانی است که فشار دیاستولیک نرمال بوده ولی فشار سیستولیک بالا است. این نوع فشار خون بالا معمول ترین نوع فشار خون بالا در افراد بالاتر از سن 50 سال است.

پزشک شما قبل از این که فشار خون بالا را در شما تشخیص بدهد، فشار شما را دو تا سه بار  در ویزیت های جداگانه اندازه گیری خواهد کرد. زیرا به صورت طبیعی فشار خون در طول روز و گاهی در طول جلسه ویزیت پزشک (فشار خون ناشی از روپوش سفید!) متفاوت است. پزشک شما از شما می خواهد که فشار خون خود را در خانه و محل کار ثبت کنید تا بدین طریق اطلاعات بیشتری جمع آوری کند.

چنان چه شما دچار هر یک از انواع فشار خون بالا باشید، پزشک آزمایشات معمول مانند آزمایش ادرار، آزمایش خون و نوار قلب(ECG) را توصیه خواهد کرد. الکترکاردیوگرام تستی است که فعالیت الکتریکی قلب شما را اندازه گیری می کند. انجام دیگر آزمایشات حداقل برای مراحل اولیه ضرورت ندارند.

 

 

 




:: موضوعات مرتبط: علمی , مطالب خواندنی , پزشکی , ,
:: برچسب‌ها: علمی , مطالب علمی , دانستنی , مطالب علمی ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان همه چیز از همه جا و آدرس iranianblog.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com